Remarketing a Retargeting

Remarketing (Retargeting) se v poslední době stává stále důležitějším a silnějším nástrojem, se kterým již pracuje řada společností. Pravděpodobně ho už používá i někdo z Vaší konkurence.

S touto formou internetové reklamy jste se jistě setkali i Vy. Určitě se Vám stalo, že po návštěvě nějakých internetových stránek byly všude na internetu vidět reklamy na tyto navštívené stránky nebo dokonce přímo na vybrané produkty, které jste na nějakém webu procházeli. Reklamy se objevovaly na mnoha serverech, kde byste nečekali, že i menší firma může inzerovat a dovolit si zde platit reklamní kampaně.

Remarketing a Retargeting - ukázka umístění reklamní kampaně (na YouTube.com)

Jak je to možné? Máte v počítači nějaký vir nebo někdo sleduje, kam chodíte, co na internetu děláte a co hledáte? Anebo ta firma skutečně utrácí miliony korun měsíčně za reklamy napříč celým internetem?

Vaše firma může být na internetu také takto vidět a nebude Vás to stát ani moc peněz!

Jak funguje REMARKETING/RETARGETING?

Pomocí Cookies v internetovém prohlížeči se označí uživatelé, kteří navštívili webové stránky nebo jejich konkrétní část (podstránku, kategorii produktů, produkt v e-shopu atd.), a následně je možné zobrazovat speciální reklamy pouze těmto vybraným uživatelům až do té doby, než si ze svého prohlížeče tato Cookies odstraní (což většina uživatelů nedělá nebo neumí udělat).

Remarketing a Retargeting - ukázka umístění reklamní kampaně (na Edna.cz)

Uživatelé jsou označování bez ohledu na to, odkud na web přišli poprvé (přímé přístupy, fulltext, reklamní kampaně, Facebook atd.), a mohou být takto označení až po dobu 540 dní (1,5 roku).

Nejúspěšnější bývají tyto kampaně při zacílení na uživatele, kteří byli na webu nedávno – v  posledních 10-30 dnech, neboť to jsou lidé, kteří aktuálně hledají Vámi nabízené zboží či služby.

Čím dříve začne Vaše firma s označováním uživatelů, kteří na Vašem webu byli, tím více uživatelů bude možné oslovit následně s Vaší vlastní remarketingovou-retargetingovou kampaní, až se pro ni v budoucnu rozhodnete. Vhodné to je zejména pro weby s nižší návštěvností, kam chodí třeba jen desítky lidí denně, a trvalo by dlouho, než nasbírají větší počet uživatelů, kterým by se poté reklamy zobrazily.

Jak vypadají remarketingové/retargetingové reklamy?

Remarketingové reklamy mohou mít více podob, nejčastěji se vyskytují ve formě:
•    grafické-bannerové reklamy (statické či pohyblivé obrázky různých formátů a velikostí)
•    textové reklamy (obdobné jako reklamy na Skliku či Google AdWords)
•    bannery s konkrétními produkty (měnící se obrázky na konkrétní produkty vč. jejich cen apod.)
•    kombinace textu a malého obrázku (například v rámci remarketingu na Facebooku)

Nejlépe si remarketingových/retargetingových reklam všimnete i Vy sami v podobě grafických bannerů, které působí jako velmi dobrá podpora značky, neboť bývají ztvárněné ve firemních či produktových barvách, s firemním logem a nejlépe Vám tak připomenou, že se jedná o reklamu na webové stránky, které jste již v minulosti navštívili.

Remarketing a Retargeting - ukázka umístění reklamní kampaně (na Mimibazar.cz)

Formát a velikost obrázků závisí na webových stránkách, kde se tyto reklamy budou zobrazovat. Podporovaných velikostí je již cca 20, ale některé se zatím používají jen velmi málo a není nutné vytvářet všechny možné rozměry.
Doporučujeme vytvářet zejména tyto rozměry bannerů (šířka x výška, v pixelech):
•    160 x 600, 120 x 600
•    728 x 90, 468 x 60
•    336 x 280, 300 x 250
•    250 x 250, 200 x 200
•    300 x 600
•    320 x 50 (zobrazuje se na mobilních zařízeních)
Použijete-li statický banner (obrázek formátu JPG/PNG), je možné snadno větší rozměr zmenšit na menší se stejným poměrem výšky a šířky (např. 336 x 280 na 300 x 250 apod.). Čím více rozměrů, tím větší je šance, že se někde zobrazí.

Kde se reklamy na internetu zobrazují?

Reklamy se zobrazují na různých webových stránkách, které patří do reklamní sítě Google, Seznamu či jiného reklamního systému, který pro tyto kampaně použijete.

Uživatele tyto reklamy „pronásledují“ bez ohledu na téma stránek. Stává se tak například, že se Vám zobrazí reklama na mobilní telefony, které jste hledali před týdnem, na serveru o cestování; že zahlédnete reklamu na banku, jejíž hypoteční kalkulačku jste použili včera na zpravodajském serveru nebo na diskuzním fóru o rybaření.

Co je potřeba k tomu, abyste vyzkoušeli remarketing/retargeting i Vy?

Nejprve je nutné označit návštěvníky webu.

K tomu je třeba mít účet v reklamním systému Google AdWords, Skliku apod., kde se vygeneruje úsek HTML kódu, který si vložíte nebo necháte vložit do svých webových stránek.

Remarketing a Retargeting – ukázka zdrojového kódu Google Remarketing
Kód by měl být umístěn na všech podstránkách webu, aby se mohli sbírat samostatně uživatelé, kteří byli na některé z podstránek, a poté na ně mohla cílit speciální reklama, např. pouze na návštěvníky, kteří byli na podstránce „Výprodej“.

Poté je potřeba vytvořit reklamy a můžeme je spustit se zacílením na vybrané uživatele.

Spouštět reklamy je možné po nasbírání několika set či tisíc uživatelů, v závislosti na návštěvnosti stránek a na tom, co chcete pomocí remarketingu/retargetingu propagovat.

Následuje průběžná práce s kampaní. Je zapotřebí vyhodnocovat, co Vám tato kampaň přináší, zda má skutečně požadované výsledky a neustále s ní pracovat a optimalizovat ji. Je vhodné pravidelně reklamy měnit, aby uživatelé neviděli stále to stejné dokola, a byly pro ně reklamy zajímavé a relevantní.

Remarketing a Retargeting – ukázka umístění reklamní kampaně (na Koule.cz)

Doporučujeme také omezovat četnost zobrazování Vašich reklam (například 5x – 10x za den pro jednoho uživatele), aby nebyli naštvaní, že všude kam se na internetu podívají, vidí pořád Vás, a nemělo to spíše negativní efekt.

Dynamický remarketing

Dalším „stupněm“ remarketingových kampaní je dynamický remarketing.
Po vložení remarketingového kódu do webové stránky – nejčastěji internetového obchodu – jsou označeni uživatelé, kteří si prohlíží nějaké produkty, a tyto konkrétní produkty se jim poté zobrazují napříč internetem, obvykle včetně přesné ceny produktu a jeho názvu.

Pro používání dynamického remarketingu je nejprve zapotřebí importovat produkty z internetového obchodu pomocí XML feedu do Google Merchant Centra, které se propojí s účtem Google AdWords, ze kterého se pak spouští a spravuje reklamní kampaň v rámci dynamického remarketingu.

Facebook Retargeting

Na největší sociální síti světa funguje vlastní retargeting, který je poněkud jiný – „nesbíráte“ uživatele pomocí Cookies, ale můžete využít e-mailové adresy z Vaší databáze (odběratelé newsletteru či e-booku, stávající zákazníci atd.).

E-mailové adresy se nahrají do reklamního systému Facebooku, přiřadí se k existujícím profilům uživatelů a poté můžete spouštět reklamy, které se zobrazují pouze těmto uživatelům po přihlášení na různých stránkách na Facebooku, na stejném místě jako klasické FB reklamy.

Facebook Retargeting – ukázka umístění reklamní kampaně

Na Facebooku funguje také systém podobný dynamickému remarketingu od Google.

Etarget a další reklamní systémy

Ani ostatní reklamní systémy nespí a snaží se vymýšlet vlastní verze remarketingového či retargetingového systému, českým příkladem je PPC reklamní systém Etarget, který však zatím vzhledem ke zkušenostem s ním nemůžeme příliš doporučit, ale třeba bude v budoucnu fungovat lépe.

Vyzkoušejte efektivní remarketingové/retargetingové reklamní kampaně i Vy!